مفهوم خط کشی ها در جاده ها و خیابان ها

مفهوم خط کشی ها در جاده ها

یکی از بخش های کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی بخش خط کشی ها در خیابان ها و جاده ها می باشد. برای اینکه بتوانید در آزمون آیین نامه رانندگی قبول شوید باید بخوبی با مفهوم علائم و خط کشی ها آشنا شوید. در این مطلب می خواهیم انواع خط کشی ها را به همراه تصاویر و توضیحات به شما معرفی کنیم.

این مقاله را هم بخوانید: مفهوم رنگ ها در علائم عبور و مرور

مفهوم خط کشی ها در جاده ها

خط کشی راه ها و جادهابه دو صورت خط کشی عرضی و طولی در سطح راه تقسیم می شود که برای آگاه ساختن منظم نمودن حرکت وسایل نقلیه، اخطار و هدایت استفاده کنندگان از شبکه معابر انجام می شود.

خطوط طولی

خطوط طولی شامل خط ممتد، خط ممتد دوبله، خط مقطع یا بریده بریده، خط مقطع و ممتد ترکیبی، خطوط هاشور، خط زیگزاگ و خطوط پارک می باشدکه در امتداد طول راه کشیده می شوند.

خط طولی ممتد

خطوط طولی ممتد معمولا در حاشیه راهها و در وسط راههای دو طرفه به کار می روند. رانندگان وسایل نقلیه به هیچ وجه نباید از روی این خطوط عبور کنند. زمانی که دو خط ممتد در کنار هم کشیده می شوند به معنای تاکید بیشتر می باشد.

خط طولی ممتد

خط مقطع یا بریده بریده

 از خط کشی مقطع یا بریده بریده برای تفکیک گذرگاه ها به منظور هدایت وسایل نقلیه استفاده می شود. لازم به ذکر است که  گردش، سبقت گرفتن،تغییر خط حرکت و دور زدن از روی این خطوط (با رعایت کردن احتیاط) بدون اشکال می باشد.

خط مقطع یا بریده بریده

خط ممتد و مقطع ترکیبی

معنا و مفهوم خط ممتد و مقطع ترکیبی این است که رانندگانی که در سمت خط پر (ممتد) قرار دارند، حق عبور از روی آن را ندارند اما رانندگانی که در سمت خط مقطع هستند می توانند از روی آن عبور کنند.

خط ممتد و مقطع ترکیبی

خط هاشور

هاشور یکی دیگر از خطوطی است که در راه ها و جاده ها کشیده می شود. خطوط هاشور در واقع نشان دهنده وجود موانع در راهها می باشند و باید به نحوی کشیده شوند که ترافیک را از کنار مانع عبور دهند.

خطوط هاشور

خط زیگزاگ

 خط زیگزاگ در حاشیه راههای متصل به پیاده رو کشیده می شود که به رنگ زرد است. نکته ای که باید بدانید این است که عبور کردن و همچنین ایستادن روی آنها ممنوع است.

خط زیگزاگ

خطوط پارک

به طور کلی ۳ نوع خطوط پارک برای توقف وسایل نقلیه در جداول کنار خیابان وجود دارد که شامل خطوط پارک افقی، خطوط پارک مورب، و خطوط پارک عمودی می باشد.

خطوط پارک

این مقاله را هم بخوانید: تابلوهای راهنمایی و رانندگی

خط کشی عرضی

 به خط کشی هایی که در عرض شبکه راهها طراحی می شوند خطوط عرضی گفته می شود که مهمترین خطوط عرضی شامل خط توقف منقطع، خط کشی عابر پیاده و خط ممتد ایست می باشد.

خطوط توقف منقطع

 با مشاهده این خطوط رانندگان باید از سرعت خود کاسته و با رعایت کردن احتیاط و حق تقدم عبور وارد راه اصلی شوند. در صورت لزوم رانندگان باید توقف کامل نمایند.

خط کشی عبور پیاده

 خطوط عابر پیاده در ورودی تقاطع یا در محلی مشخص از راه ها به منظور استفاده عابر پیاده و عبور از عرض راه کشیده می شود

خط ممتد ایست

خط ممتد ایست نشانگر این است که رانندگان باید قبل از خط ممتد ایست که معمولا در تقاطعها کشیده می شود توقف کامل نمایند. در تصویر زیر خط ممتد ایست را مشاهده می کنید.

خطوط شطرنجی

این خطوط به شکل شطرنجی می باشند و معمولا به رنگ سیاه و زرد در تقاطها ترسیم می شوند. کاربرد خطوط شظرنجی مربوط به زمانی است که تراکم خودروها در یک تقاطع زیاده بوده و امکان تخلیه وجود نداشته باشد. عبور از روی این خطوط در همچین شرایطی ممنوع می باشد و رانندگان موظف هستند قبل از خطوط شطرنجی توقف کنند و مسیر حرکت خودورهای دیگر را باز نگه دارند. در تصویر زیر خطوط شطرنجی را مشاهده می کنید.

توصیه مهم: اگر می خواهید براحتی کل کتاب آیین نامه رانندگی را بصورت تصویری یاد بگیرید ما آموزش تصویری آیین نامه به همراه نمونه سوالات آیین نامه را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای تهیه آموزش تصویری آیین نامه روی تصویر زیر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبولی آیین نامه
آموزش تصویری آیین نامه

به همراه نمونه سوالات آیین نامه

بدون نیاز به خواندن کتاب آیین نامه
close-link
ورود | ثبت نام
برای ادامه لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد