ساخت پاورپوینت حرفه ای با سه نکته طلایی

ساخت پاورپوینت حرفه ای با نکات طلایی

در این آموزش قصد داریم به ۳ نکته طلایی برای ساخت پاورپوینت حرفه ای بپردازیم. شما با رعایت این سه نکته می توانید یک پاورپوینت کاملا اصولی و حرفه ای را ایجاد کنید.

با توجه به این که اکثر مدرسان ، دانشجویان و مدیران از نرم افزار پاورپوینت برای ارائه مطالب استفاده می کنند، از این رو تصمیم گرفتیم که نکات مهم برای ایجاد پاورپوینت حرفه ای را آموزش دهیم تا افرادی که این آموزش را مشاهده می کنند بتوانند با رعایت این نکات یک پاورپوینت حرفه ای و تاثیرگذار را ایجاد کنند.

شاید این نکات ساده به نظر برسد اما لازم به ذکر است که در حال حاضر حرفه ای ترین مدرسان و مدیران در جهان این نکات را در ساخت پاورپوینت رعایت می کنند. رعایت همین نکات ساده، میزان تاثیرگذاری بر روی مخاطبان را به شدت افزایش می دهد. پس با ما همراه باشید تا به معرفی نکات طلایی برای ساخت پاورپوینت بپردازیم.

۱٫ تقسیم بندی فضای اسلایدها 

خیلی مهم است که شما از فضای موجود در اسلایدها چگونه استفاده می کنید. در واقع یکی از مهمترین نکات در ایجاد پاورپوینت حرفه ای همین نکته است.

یعنی اینکه شما چه مقدار از صفحه را به تصاویر و چه مقدار از صفحه را به متن اختصاص می دهید. اگر فضای اختصاص داده شده به تصاویر و متن تناسب نداشته باشد میزان تاثیرگذاری مطلب به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. همچنین اینکه تصاویر و نوشته ها در کدام قسمت صفحه قرار می گیرند نیز بسیار مهم است.

اشتباهی که خیلی از افراد در ساخت پاورپوینت انجام می دهند این است که اهمیتی به سایز تصاویر نمی دهند. یعنی یا تصاویر خیلی بزرگ را در اسلاید قرار می دهند و یا تصاویر خیلی کوچک را در اسلاید قرار می دهند.

اگر سایز تصویری که در اسلاید قرار می دهید کوچک باشد میزان ارتباط و تاثیرگذاری بر روی مخاطب کاهش پیدا می کند.برای اینکه پاورپوینت شما تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان داشته باشد و ارتباط بصری مناسبی برقرار شود، بهتر است که یک تناسبی در میزان فضای اختصاص داده شده به تصاویر و نوشته ها وجود داشته باشد.

یکی از بهترین و اصولی ترین روش ها برای ساخت پاورپوینت حرفه ای و تاثیرگذار این است که صفحه را به دوقسمت مساوی تقسیم کنید. یعنی ۵۰ درصد از صفحه را برای متن و ۵۰ درصد دیگر را برای تصویر اختصاص دهید.

برای فارسی زبانان بهتر است که متن در سمت راست صفحه قرار بگیرد و تصاویر نیز در سمت چپ صفحه قرار بگیرند. همچنین بهتر است از تصاویر مربع در ساخت پاورپوینت استفاده کنید.

تصویری که در زیر مشاده می کنید دقیقا به همین روشی که گفته شد ساخته شده است. یعنی صفحه به دو قسمت مساوی تقسیم شده است. سمت راست صفحه به متن و سمت چپ صفحه به تصویر اختصاص داده شده است.

نمونه پاورپوینت حرفه ای

۲٫ استفاده از تصاویر مرتبط

یکی از نکاتی که میزان تاثیرگذاری مطالب را افزایش می دهد استفاده از تصاویر مرتبط با موضوع می باشد. اگر شما از تصاویر کاملا مرتبط با موضوع استفاده کنید، اول اینکه میزان تاثیرگذاری مطلب و پاورپوینت شما افزایش پیدا می کند. دوم اینکه میزان توجه مخاطبان به آن مطلب بیشتر خواهد شد. و بر عکس هر چقدر تصاویر نا مرتبط با موضوع باشند میزان تاثیرگذاری کاهش پیدا می کند.

نکته مهم دیگر این است که حتما از تصاویر با کیفیت در ساخت پاورپوینت استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است پیدا کردن تصاویر مرتبط و با کیفیت ساعت ها از وقت شما را بگیرد. اما فراموش نکنید که برای ساخت پاورپوینت حرفه ای باید از تصاویر مرتبط و با کیفیت استفاده کنید.

سایت های زیادی وجود دارند که می توانید تصاویر با کیفیت و مرتبط با کارتان را درآن ها پییدا و دانلود کنید. یکی از معروف ترین سایت ها ، وب سایت freepik.com می باشد که خیلی از تصاویر را می توانید بصورت رایگان از این سایت دانلود کنید.

۳٫ قرار دادن حداقل نوشته 

همانطور که می دانید یک پاورپوینت اصولی شامل دو بخش متن و تصویر می باشد. در یک پاورپوینت به همان اندازه که تصویر مهم است، متن نیز با اهمیت و تاثیرگذار است. بنابراین باید در قرار دادن متن در پاورپوینت وسواس به خرج دهید.

یکی از اشتباهاتی که افراد مبتدی در ساخت پاورپوینت انجام می دهند این است که تمام صفحه را پر از متن و نوشته می کنند. هرچقدر شما از متن بیشتری در پاورپوینت استفاده کنید به همان اندازه نیز میزان تاثیرگذاری پاورپوینت کاهش پیدا می کند و برای مخاطبان شما خسته کننده و غیر حرفه ای به نظر می رسد. 

باید به این نکته توجه کنید که پاورپوینت مانند نرم افزار ورد نیست و به هیچ وجه نباید از متن زیادی در اسلایدها استفاده کنید. در واقع شما فقط باید تیترها و نکات مهم را در کنار تصاویر قرار دهید و مابقی مطلب را باید خودتان توضیح دهید.

یک پاورپوینت حرفه ای یعنی استفاده از حداقل نوشته در کنار تصاویر با کیفیت و مرتبط. البته این نکته را در نظر داشته باشید در عین حال که باید از نوشته کمتری در اسلایدها استفاده کنید ، همچنین باید نوشته شما مطلب و موضوع را به خوبی به خاطب منتقل کند.

سه نکته دیگر در مورد متن این است که :

  1. بهتر است از یک فونت برای متن استفاده کنید
  2. حداکثر از دو رنگ برای نوشته ها استفاده کنید
  3. سایز متن مناسب و خوانا باشد  

اینکه می گوییم از یک نوع فونت و دو نوع رنگ برای نوشته ها استفاده کنید این موضوع می تواند میزان تاثیرگذاری مطالب را افزایش دهد. به عنوان مثال می توانید از رنگ قرمز ، آبی یا سبز برای تیترها استفاده کنید و از رنگ مشکی هم برای نوشته های زیر تیتر استفاده کنید.

همچنین بهتر است سایز تیترها بزرگتر از سایز نوشته های زیر تیتر باشد.  به عنوان مثال برای تیترها می توانید از سایز ۲۴ تا ۲۸ استفاده کنید و برای متن زیر تیترها نیز از سایز ۱۸ تا ۲۲ استفاده کنید.

توجه داشته باشید نکاتی که برای ساخت پاورپوینت حرفه ای در این مقاله گفته شد هرچند نکاتی ساده به نظر می رسند، اما رعایت همین نکات می تواند میزان تاثیرگذاری و مطالب شما را به میزان زیادی افزایش دهد.

در پایان اگر می خواهید نحوه کار با نرم افزار پاورپوینت را بصورت اصولی و کاربردی یاد بگیرید ما دوره آموزش پاورپوینت را به شما پیشنهاد می کنیم.

1 دیدگاه برای “ساخت پاورپوینت حرفه ای با سه نکته طلایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
برای ادامه لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد