شاخص بورس چیست ؟

شاخص بورس چیست

به احتمال زیاد تا به الان بارها اصطلاح شاخص بورس را در اخبار و رسانه ها شنیده اید و شاید پرسیده اید که شاخص بورس چیست. در این مطلب می خواهیم به زبان ساده و روان این اصطلاح را برایتان توضیح دهیم.

قبل از آنکه بخواهیم به معرفی این اصطلاح بپردازیم در ابتدا بهتر است خود بورس را معرفی کنیم. در واقع بازار بورس بازاری است برای مبادله میان فروشنده و خریدار که در آن سهام شرکت های مختلف خرید و فروش می شود.

منظور از شاخص بورس چیست ؟

در واقع شاخص بورس یک عددی است که وضعیت کلی بازار بورس و میزان افت یا رشد این بازار را نشان می دهد. اصطلاحی که بیشتر از همه در اخبار و رسانه ها در مورد آن صحبت می شود شاخص کل بازار بورس است. اما باید بدانید که ما در بازار بورس فقط یک شاخص نداریم بلکه شاخص های دیگری نیز وجود دارند که هر کدام از آن ها از جنبه ی خاصی وضعیت بورس را به ما نشان می دهند.

اصطلاح شاخص بورس چیست؟ کلمه شاخص ترجمه انگلیسی واژه (index) می باشد. در مفهوم کلی این واژه یا کلمه به معنی نشانگر و بیانگر عددی است که با استفاده از آن می توان تغییرات صورت گرفته در یک یا چند متغیر را در طول یک بازه زمانی خاص مشاهده کرد.

همانطور که گفتیم در بازار بورس شاخص های مختلفی وجود دارد که هر کدام از جنبه خاصی وضعیت بازار را به ما نشان می دهد. برای اینکه بتوانید در بازار بورس بطور حرفه ای فعالیت کنید حتما باید تمام شاخص ها را بخوبی بشناسید و تحلیل کنید.

در زیر ۵ تا از مهمترین شاخص های بورس را مشاهده می کنید که از بین آن ها شاخص کل قیمت و شاخص هم وزن جزو مهمترین ها می باشند.

انواع شاخص بورس

۱٫ شاخص کل قیمت

۲٫ شاخص کل هم وزن

۳٫ شاخص قیمت

۴٫ شاخص بازه نقدی 

۵٫ شاخص سهام آزاد شناور

شاخص کل بورس چیست ؟

معمولا وقتی در اخبار و رسانه ها صحبت از شاخص بورس می شود منظور همان شاخص کل است. در واقع مهمترین شاخص در بازار بورس شاخص کل می باشد. به زبان ساده شاخص کل بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت های موجود در بازار بورس است.

در واقع شاخص کل وضعیت کلی بازار بورس را به ما نشان می دهد و تغییرات شاخص کل نشان دهنده ی میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است.

پیشنهاد: اگر تازه می خواهید وارد بورس شوید و سهام خرید و فروش کنید بهتر است در ابتدا آموزش های مقدماتی بورس را مشاهده کنید و با مسائل اجرایی اصطلاحات بورسی و نحوه خرید و فروش سهام آشنا شوید. بهترین گزینه برای افرادی که قصد ورود به بورس را دارند آموزش بورس مقدماتی است. برای تهیه این آموزش روی تصویر زیر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
برای ادامه لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد