مزایای سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس

مزایای سرمایه گذاری در بورس چه مواردی است ؟

قطعا یکی از مهمترین انتخاب های هر سرمایه گذاری انتخاب یک بازار مناسب و سودآور برای سرمایه گذاری است. در میان بازارهای مختلفی که وجود دارد، بازار بورس یکی از بازارهای جذاب و سودآور می باشد که هر کسی با هر میزان سرمایه ای میتواند در بورس سرمایه گذاری کند.

بازار بورس بازاری است که اگر دانش و اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری در آن را یاد بگیرید میتوان گفت در بیش از ۹۰ درصد مواقع به سودهای خوب و قابل قبولی خواهید رسید. در واقع یکی از مهمترین مزایای بورس این است که امکان یادگیری نحوه انجام معامله و سرمایه گذاری دارد.

یعنی اگر شما آموزش های لازم در مورد بورس را ببینید و مهارت لازم را کسب کنید براحتی میتوانید میزان سود هر معامله را حساب کنید و می توانید در حوزه ای سرمایه گذاری کنید که برایتان سود آور است.

اما سایر بازارها مانند طلا و ارز این مزیت را ندارند . یعنی هیچ آموزش مناسبی برای سرمایه گذاری در طلا و ارز وجود ندارد و میزان سود و ضرر شما در اکثر موارد بستگی به شانس و اقبال دارد.

سرمایه گذاری در بازارهایی مانند طلا و ارز دردسرها و مشکلات مختلفی دارد که در بازار بورس وجود ندارد و همین موضوع یکی از دلایلی است که باعث شده هر روز افراد بیشتری برای سرمایه گذاری وارد بورس شوند.

این مقاله را هم بخوانید: شاخص بورس چیست

در ادامه به چندتا از مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس می پردازیم تا شما بیشتر با این بازار آشنا شوید.

امکان سرمایه گذاری با هر مبلغی

یکی بهترین مزایای بورس این است که شما با هر مبلغی که دوست دارید می توانید وارد بورس شوید و سرمایه گذاری کنید. در واقع هیچ محدودیتی از لحاظ میزان سرمایه گذاری وجود ندارد.

یعنی شما هم با مبلغ صد هزار تومان می توانید وارد بورس شوید و هم با مبالغ بالاتر مثلا ده میلیارد تومان می توانید وارد بورس شوید و سرمایه گذاری کنید. این مزیت باعث شده افرادی که سرمایه کمی دارند هم بتوانند سرمایه گذاری در بورس را تجربه کنند.

اگر تا به حال وارد بورس نشده اید و تجربه سرمایه گذاری در بورس را ندارید بهتر است در ابتدای کار با سرمایه کم وارد بورس شوید و به مرور زمان که دانش و مهارت کافی را کسب کردید می توانید سرمایه بیشتری را وارد بورس کنید.

امکان انجام معاملات در خانه

خرید آنلاین سهام

برای فعالیت در بورس و خرید و فروش سهام نیازی نیست در مکان خاصی حضور داشته باشید . شما در هر جای کشور که باشید براحتی با یک کامپیوتر و یا حتی موبایل می توانید بصورت آنلاین خرید و فروش سهام را انجام دهید.

سال های قبل خرید و فروش سهام و در کل سرمایه گذاری در بورس کار تقریبا سختی بود و مشکلات فراوانی به همراه داشت و نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی بود.

به عنوان مثال چند سال پیش اگر میخواستید یک سهامی را بخرید در ابتدا باید می رفتید بانک و به حساب کارگذاری پول واریز می کردید و بعد حتما باید بصورت حضوری مراجعه میکردید به کارگذاری و چند فرم را در آنجا پر و امضا می کردید تا معامله شما انجام شود.

در واقع این مدل مشکلات همین حالا هم در بازار طلا و ارز وجود دارد و شما برای سرمایه گذاری در این بازارها باید وقت و انرژی زیادی بگذارید . به عنوان مثال بعضی اوقات برای خرید ارز باید ساعت ها در صف صرافی ها بایستید.

اما امروزه دیگر در بازار بورس مشکلات قبلی وجود ندارد و برای انجام معاملات نیازی به مراجعه حضوری به بانک و کارگذاری نیست. زیرا به لطف اینترنت معاملات بازار بورس بصورت آنلاین انجام می شود و شما حتی در خانه هم می توانید براحتی با چند کلیک در بورس سرمایه گذاری کنید و در عرض چند ثانیه می توانید خرید و فروش سهام را انجام دهید .

سالهای گذشته اگر میخواستید از وضعیت بازار بورس و قیمت سهام شرکت ها با خبر شوید باید بصورت حضوری مراجعه می کردید به تالار بورس و یا در بهترین حالت می توانستید در تلتکس تلویزیون با کیفیت پایین و جزئیات بسیار کم از وضعیت بازار مطلع شوید.

اما الان نرم افزارهای فراوانی وجود دارد که وضعیت بازار بورس و قیمت سهام شرکت ها را بصورت لحظه ای با بهترین کیفیت و با کاملترین جزئیات برایتان نمایش می دهد و براحتی می توانید در عرض چند دقیقه وضعیت و قیمت ها را بررسی کنید و بعد سهام مورد نظر خود را بخرید و یا بفروشید.

امکان سود دهی بالا

احتمالا تا به حال شاهد این بوده اید بعضی افرادی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند در عرض چند ماه سرمایه شان چند برابر شده.

این موضوع کاملا حقیقت دارد و در بازار بورس این امکان وجود دارد که در کمتر از چند ماه سرمایه شما رشد چند صد درصدی داشته باشد. به عنوان اگر شما مبلغ ۱۰ میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری کنید این امکان وجود دارد که در کمتر از یک سال سرمایه شما حتی تا ده برابر رشد کند و ده میلیون تومان شما برسد به صد میلیون تومان.

اما نکته این است که فقط افرادی می توانند در بورس به سودهای بسیار بالا برسند که دانش و مهارت کافی برای سرمایه گذاری در بورس را داشته باشند . یعنی اینطور نیست که هر کسی که وارد بورس شد براحتی بتواند سرمایه خود را چند برابر کند. اما نکته امیدوار کننده این است که اگر برای یادگیری و مطالعه در مورد بورس و سرمایه گذاری وقت بگذارید شما هم می توانید به سودهای چند برابری برسید.

در واقع اگر انتظار رسیدن به سودهای بالا در بورس را دارید در ابتدا حتما باید روی خودتان سرمایه گذاری کنید و دانش و اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری حرفه ای را کسب کنید.

در تصویر زیر روند رشد سهام شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ نمایش داده شده که ارزش سهام این شرکت در مدت کمتر از سه ماه حدود هفت برابر شده . یعنی در مدت سه ماه از قیمت هرسهم حدود ۱۰۰ تومان رسیده به قیمت هر سهم حدود ۷۰۰ تومان.

یعنی کسانی که سهام این شرکت را خریداری کرده بودند در مدت سه ماه سرمایه شان هفت برابر شده . یعنی فردی که به اندازه ۱۰۰ میلیون تومان سهام این شرکت را خریده بود در مدت سه ماه سرمایه اش رشد هفت برابری داشته و رسیده به ۷۰۰ میلیون تومان.

سهام ایران خودرو

تنوع صنایع برای سرمایه گذاری

یکی دیگر از مزایای بازار بورس تنوع زیاد صنایع می باشد . بازار بورس به گونه ای است که صنایع مختلفی در آن وجود دارد و شرکت های زیادی زیر مجموعه این صنایع می باشند.

در واقع تنوع صنایع و تعداد شرکت های موجود در بورس آنقدر زیاد است که هر کسی می تواند حوزه مورد علاقه خود را پیدا کند و در آن سرمایه گذاری کند.

بعضی از معروف ترین صنایع بازار بورس عبارت اند از : فرآورده نفتی  ، فلزات، دارو، بانک ها، ماشین آلات، خودرو، زراعت، معادن، حمل و نقل ، لاستیک ، شیمیایی ، کاشی و سرامیک و غیره …

شما در هر حوزه ای که دوست داشته باشید می توانید سرمایه گذاری کنید . حتی می توانید بطور هم زمان در چند حوزه مختلف سرمایه گذاری کنید.

به عنوان مثال بعضی اوقات بنا به دلایل مختلفی بعضی از صنایع دچار افت و ضرر می شوند و بعضی صنایع هم رشد چند برابری می کنند و به سودهای بالا می رسند.

تنوع بالای صنایع مزیت خوبی است که این امکان را بوجود آورده زمان هایی که بعضی از صنایع افت و ضرر می کنند شما براحتی می توانید سرمایه خود را از آن صنعت خارج کنید و سرمایه خود را وارد صنعتی کنید که در حال رشد و سودسازی است.

البته برای اینکه بفهمید کدام صنایع در چه زمان هایی رشد و یا افت می کنند باید دانش و مهارت تشخیص و تحلیل این کار را یاد بگیرید.

تنوع بازه زمانی سرمایه گذاری

روش های سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس از لحاظ دوره نگهداری سرمایه به سه دسته تقسیم می شود.

  1. سرمایه گذاری کوتاه مدت
  2. سرمایه گذاری میان مدت
  3. سرمایه گذاری بلند مدت

معمولا افراد معامله گر در بورس به این سه روش در بورس سرمایه گذاری می کنند . بعضی افراد به روش میان مدت و بعضی کوتاه مدت و بعضی هم بصورت بلند مدت سرمایه گذاری می کنند.

افرادی که بصورت کوتاه مدت سرمایه گذاری می کنند معمولا سهامی که خریداری کرده اند را به مدت کمتر از سه ماه نگهداری می کنند و بعد آن را بفروش می رسانند.

کسانی که به روش میان مدت سرمایه گذاری می کنند معمولا سهام خریداری شده را بین سه تا شش ماه نگهداری می کنند و بعد اقدام به فروش سهام می کنند. افرادی هم که برای بلند مدت سهام یک شرکتی را خریداری می کنند معمولا سهام را بیش از شش ماه نگهداری می کنند.

هر کدام از این سه روش مزایای خاص خود را دارد و نمیتوان بطور قاطع گفت که کدام یک از این سه روش بهتر از روش دیگر است. اما بیشتر افراد حرفه ای در بورس روش میان مدت و بلند مدت را برای سرمایه گذاری توصیه می کنند.

هر کسی که در بازار بورس فعالیت می کنند می تواند به روش دلخواه خود سرمایه گذاری کند و می تواند سهامی که خریداری کرده را هر زمانی که دوست دارد بفروش برساند و اجباری برای نگهداری سهام وجود ندارد.

هر کدام از این سه روشی که گفته شد می تواند برای شما سودآور باشد اما به شرط آن که با تحلیل و بررسی اقدام به خرید سهام کنید. شما با توجه به اهداف و شرایطی که دارید می توانید به یکی از این سه روش در بورس سرمایه گذاری کنید.

شفافیت بازار بورس از هر لحاظ

سرمایه گذاری مطمئن

بازار بورس یک بازار کاملا شفاف برای سرمایه گذاری می باشد. درواقع شرایط این بازار طوری است که شفافیت از هر لحاظ موضوعی جدا نشدنی از این بازار است.

این بازار همیشه توسط ارگان های مختلف زیر ذره بین است و تمام شرکت هایی که در بورس حضور دارند همواره باید به ارگان های مختلف گزارش و اطلاعات دقیق در مورد کارهای خود بدهند.

شرکت هایی که در بورس هستند باید بطور دقیق و منظم گزارش کارها ، سودها و درآمدها را منتشر کنند و این اطلاعات باید در دسترس افراد سرمایه گذار باشد و هیچ شرکتی نمی تواند بطور مخفیانه در این بازار فعالیت کند.

قوانین بازار بورس به گونه است که فقط شرکت های معتبر می توانند در بورس فعالیت کنند و تمام شرکت ها همواره باید تابع قوانین و مقررات سازمان بورس باشند. در واقع شرایط و قوانین بورس طوری است که هیچ شرکتی نمی تواند اقدام به کلاه برداری کند.

هر کسی که قصد سرمایه گذاری و خرید سهام شرکتی را دارد می تواند تمام جزئیات و اطلاعات مربوط به شرکت ها را در سایت سازمان بورس مشاهده کند. بعد اقدام به سرمایه گذاری کند.

اگر در مورد بازار بورس دچار شک و تردید هستید بهتر است بدانید که بازار بورس ایران یک بازار کاملا شفاف و معتبر می باشد و شما با خیال راحت می توانید در این بازار سرمایه گذاری کنید.

امکان نقد شوندگی سریع سهام

یکی دیگر از مزایای بورس امکان نقد شوندگی سریع می باشد. یعنی شما در سریع ترین زمان ممکن می توانید سرمایه ای که وارد بورس کردید را خارج کنید.

به عنوان مثال اگر شما سهام شرکتی را خریداری کرده باشید در هر زمانی که بخواهید براحتی می توانید آن سهام را بصورت آنلاین بفروش برسانید . بعد از آنکه سهام خود را بفروش رساندید پول حاصل از فروش سهام را می توانید بصورت آنلاین در سامانه معاملاتی کارگذاری واریز کنید به حساب بانکی خود.

یعنی برای فروش و نقد کردن سهام نیازی به مراجعه به جایی نیست و براحتی با چند کلیک می توانید سهام خود را نقد کنید و پول آن را واریز کنید به حساب بانکی خود.

اما در سایر بازارها مانند طلا و ارز این امکان وجود ندارد و مشکلات و دردسرهای مختلفی وجود دارد و شما برای اینکه بتوانید ارز و یا طلایی که خریداری کردید را نقد کنید حتما باید زمان و انرژی بگذارید و باید به صرافی و طلا فروشی بصورت حضوری مراجعه کنید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شده بازار بورس بازاری سودآور و مطمئن می باشد و هر کسی با هر میزان سرمایه ای می تواند وارد بورس شود . با اینکه سرمایه گذاری در بورس یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری می باشد اما باید با تجزیه و تحلیل انجام شود. توصیه ما به شما این است که قبل از ورود به بازار بورس حتما دانش و مهارت کافی را کسب کنید و یا از متخصصین در این حوزه مشاوره بگیرید.

اگر شما تازه کار هستید و هیچ گونه اطلاعاتی در مورد بازار بورس ندارید و همچنین قصد دارید وارد بورس شوید و خودتان سهام خرید و فروش کنید دوره آموزش بورس مقدماتی که در سایت مهد علم موجود می باشد یک دوره مفید و کارآمد برای شماست.

در دوره آموزش مقدماتی بورس شما با مفاهیم پایه بازار بورس و امور اجرایی معاملات سهام آشنا می شوید و با دیدن آن نحوه ورود به بازار بورس و نحوه انجام معاملات سهام را یاد می گیرید و می توانید بصورت آنلاین سهام خرید و فروش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
برای ادامه لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد